معماری و دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی ، معماری دکوراسیون خارجی و مصالح ساختمانی

معماری و دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی ، معماری دکوراسیون خارجی و مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی و مصارف آن در ساختمان

مواد و مصالح ساختمانی که از اسمش پیداست ، به موادی گفته میشود که برای ساخت ساختمان ها مصرف میشود. این مواد شامل آجر ، بتن ، بلوک ، سیمان ، پوشش ساختمان ، پوکه مدنی ، تیر آهن ، تیرچه ، سنگ ، شیشه ، سیمان ، لوله ، ماسه ، گچ و آهک و .... میباشد. انواع و اقسام مواد و مصالح وجود دارد که با مدرنیته شدن جوامع امروزی ، مواد و مصالح ساختمانی نیز مدرن تر و امروزی تر میشوند. توزیع کننده مصالح ساختمانی و تولید کننده مصالح ساختمانی متخصص در این کار است.


در این مقاله به معرفی و بررسی بعضی مواد و مصالح ساختمانی میپردازیم.


1.سیمان


سیمان ترکیبی از آهک با انواع اکسید ها ( اکسید آهن ، منیزیم ، سدیم و ... ) میباشد که به صورت پودر است. این پودر جاذب آب است و زمانی که با آب ترکیب میشود جامد نسبتا نامستحکمی تولید میشود. این مواد زمانی که در معرض هوا قرار میگیرد ،  مستحکم و سفت میشود و دارای مقاومت زیادی است. انواع سیمان عبارت است از : سیمان پوزولان ، سیمان رنگی ، سیمان سفید ، سیمان برقی ، سیمان بنایی ، سیمان نسوز و .... که هر کدام از آن ها مصارف مختلفی دارند.


2.آجر


آجر از ابتدایی ترین و قدیمی ترین مصالح ساختمانی میباشد. آجر بسیار پر کاربرد است و امروزه انواع مختلفی از آن در بازار موجود است مانند : آجر نسوز ، آجر تزئینی ، آجر هنری ، آجر جوش و ... هر کدام از این آجر ها زیر شاخه های متونعی نیز دارند. برای تولید و به اصطلاح پختن هر کدام از این آجر ها مواد اولیه و روش های مختلفی وجود دارد. امروزه از آجر علاوه بر پوشش نمای ساختمانی برای دکوراسیون داخلی ساختمان نیز استفاده میشود و طرفدار زیادی هم دارد.


3.تیر آهن


تقریبا در تمامی ساختمان ها از تیر آهن استفاده میشود. اما بسته به نوع ساختمان دارد. در بازار ساختمان انواع مختلفی از تیر آهن ها وجود دارد. پر کاربردترین تیر آهن در ایران تیر آهن IPE میباشد که طبق استاندارد اروپا تولید میشود. تیر آهن I_2  ، تیر آهن لانه زنبوری ، تیر آهن INP ، تیر آهن IPB ، تیر آهن و ... از دیگر انواع تیر آهن ها میباشد.


4.میلگرد و بتن


برای تقویت بتن و نیروی کششی آن به طور سیم های فولادی از میلگرد استفاده میشود. بتن ماده ای است که تراکم بسیار قوی ای دارد اما در کشش تا حدودی ضعیف است. سیستم میلگرد گذاری بستگی به فنداسیون و عمق آن دارد. انواع سیستم میلگرد گذاری عبارت است از : میلگرد راستا ، خاموت ، سنجاقی ، خرک ، رکابی ، ادکا و ...


5.عایق ها


در ساختمان ها از عایق های مختلفی استفاده میشود. مانند : عایق حرارتی ، عایق صوتی ، عایق آب و رطوبت. عایق رطوبتی لایه ای از قیر و مواد و الیاف مصنوعی است که به صورت رول ایزوگامی یا روش سنتی استفاده میشود تا مانع نفوذ آب ، باران ، برف و ... به درون ساختمان باشد. عایق حرارتی عبارت است از ترکیب موادی که مانع از انتقال حرارت میشود. این کار مانع از هدر رفتن انرژی میشود. عایق صوتی نیز همانطور که از اسمش پیداست برای جلوگیری از رسیدن صدا به داخل فضای ساختمان میشود.


لطفا اگر نظر و یا پیشنهادی در هر یک از بخش ها دارید ، با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.